Pähkinä purtavaksi!

RavitsemusPähkinä yrityksen nimenä kuvaa ravitsemuksellista pulmaa -onpa siinä pähkinä purtavaksi -mutta johon on mahdollista löytää myös ratkaisu!

Pähkinät itsessään ovat sydänystävällistä "superruokaa", joita suomalaisten soisi käyttävän useammin ja monipuolisemmin. Pähkinät ovat pähkinäkasvin lisääntymiseen tarkoitettuja osia, ja niinpä niihin on kertynyt runsain mitoin hyödyllisiä ravintoaineita; pehmeää rasvaa, hyvää proteiinia, kuitua ja tarpeellisia kivennäisaineita sekä vitamiineja. 

Myös uudet suomalaiset ravitsemussuositukset suosittelevat lisäämään ruokavalioon 30 g eli noin 2 rkl pähkinöitä päivässä. Määrässä ei kannata liioitella, ainakaan jos mielii laihtua, sillä pähkinöiden energiapitoisuus on korkea: 1 dl pähkinöitä vastaa jo isohkoa ateriaa.  

Pähkinöitä kannattaa syödä eri lajeja vaihdellen, koska eri pähkinöissä on eri ravintoaineet vahvoilla. Lisäksi pähkinät kannattaa syödä naturellina, ettei pähkinöiden terveyshyödyt peity suolan tai sokerisen jogurttikuorutteen alle!

Pähkinöiden käyttövinkkejä:

  • pähkinäsekoitusta salaatin joukkoon
  • pähkinärouhetta puuron tai rahkan yms. sekaan
  • kahvikeksin sijaan muutama pähkinä tai manteli sellaisenaan
  • pähkinäjauho/rouhe leivonnassa korvaamaan muita jauhoja
  • jos naturel pähkinä ei maistu, sekoita suolattuja vähän joukkoon..