Aikuisiän ravitsemuspähkinät

Aikuisen terveydessä alkavat näkyä sekä hyvässä että pahassa menneen elämän elintavat. Onneksi vielä ei ole myöhäistä muuttaa elintapojen suuntaa, jos vyöstä loppuu reiät ja verenpaine paukkuu tai kolesteroliarvot kauhistuttavat. Tavat ovat opittuja ja uusia tapoja on mahdollista jokaisen halutessaan oppia. Elintapojen muuttaminen palkitsee parempana terveytenä, lisääntyneenä energisyytenä ja kohonneena itsetuntona.

Yli puolet suomalaisista aikuisista on vähintään ylipainoisia ja joka viides voidaan luokitella lihavaksi.  Miehistä ylipainoisia on 66 % ja naisista 46 %. Ylipaino ja huonot ruokailutottumukset nakertavat jaksamista ja terveyttä hitaasti, mutta varmasti.

Noin puolella miehistä ja ja kolmasosalla naisista on kohonnut verenpaine. Verenpainetasojen laskemiseksi tulisi laihduttaa, vähentää suolan saantia ja alkoholin käyttöä sekä lisätä liikuntaa, koska kohonnut verenpaine on yksi tärkeimmistä ­sydän- ja verisuonitautien riskitekijöistä. Maailmanlaajuisesti on arvioitu, että kohonnut verenpaine on yleisin yksittäinen kuolleisuuden syy!

Noin kolmasosalla ihmisistä on perinnöllinen taipumus tyypin 2 diabetekseen. Pelkkä perinnöllinen taipumus johtaa harvoin diabetekseen, jos henkilö säilyy normaalipainoisena ja liikunnallisena. Taipumus voi muuttua diabetekseksi lihomisen, etenkin keskivartalolihavuuden ja vähäisen liikunnan vuoksi. Keski-ikäisillä ihmisillä, joilla on 15 kiloa tai enemmän ylipainoa, vaara sairastua diabetekseen on ainakin 10–20-kertainen normaalipainoisiin verrattuna.

Ylipainoa, korkeaa verenpainetta, kohonneita verensokereita, suurentuneita veren rasva-arvoja? Lohduttavaa on, että näihin kaikkiin on mahdollista vaikuttaa ravinnon ja liikunnan kautta! Ja vaikka paino ei laskisikaan, pelkkä ruokavalion laadun kuntoon saattaminen parantaa tilannetta jo merkittävästi.

Myös urheilevan aikuisen on tärkeää pitää huolta hyvästä ravitsemuksesta, jotta liikunta tuntuu mukavalle ja liikuntasuoritukista palautuminen olisi optimaalista.

Ratkaisuja ravitsemukseen:

Hyvän ravitsemuksen saavuttamisessa keskeistä on säännöllinen ateriarytmi, monipuolinen ruokavalio ja energiantarvetta vastaava ruokamäärä.  Nämä luovat perustan hyvälle ravitsemukselle, mikä edistää terveyttä ja hyvää jaksamista työssä, arjessa ja liikunnassa sekä vähentää ravintoperäisten sairauksien vaaraa.

Kun sairauksia on ehtinyt jo kehittyä tai varoitusvalot palavat esim. verenpaineen suhteen, ravitsemusterapeutti voi auttaa terveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokavalion suunnittelussa sekä tukee ruokavalion noudattamista. Hyvän ruokavalion voi koota monella tapaa, tietyt perusasiat on kuitenkin aina huomioitava. Näitä ovat rasvan ja hiilihydraattien laatu sekä proteiinien ja muiden suojaravintoaineiden saannin riittävyys. Hyviä ruokavalintoja voi tehdä monella tapaa. Se mikä sopii toiselle, ei ehkä sovi juuri sinulle. Jokaiselle löytyy kuitenkin oma sopiva tapa syödä hyvin ja voida paremmin.