Nuoruuden ravitsemuspähkinät

Nuori alkaa tehdä omia ruokavalintoja yhä enemmän ja vastata omista syömistottumuksistaan. Syömisestä alkaa tulla osa identiteettiä. Osa nuorista siirtyy eettisistä syistä kasvisruokavalion noudattajiksi, jolloin ruokavalion koostamiseen on paneuduttava tavanomaista enemmän ravitsemuspuutteiden torjumiseksi. Vanhemmilla on kuitenkin edelleen suurin vastuu siinä, millaista ruokaa kotoa löytyy, kun nuorella nälkä yllättää ja millaista mallia itse antaa liikunta- ja syömistottumusten suhteen. 

Monet nuoret ovat hyvin terveys- ja ravitsemustietoisia, toisia nämä asiat eivät voisi  vähempää kiinnostaa. Tämä näkyy myös nuorten ravitsemusongelmissa ja erilaiset syömishäiriöt näyttäytyvät monin tavoin. Syöminen voi olla rytmitöntä, yksipuolista, epäterveellistä sekä liiallista ja johtaa painonnousuun, veren rasva-arvojen huonontumiseen ja jopa tyypin 2 diabeteksen puhkeamiseen.  Syöminen voi muuttua myös päinvastoin hyvin niukaksi ja liiankin terveellisyyteen pyrkiväksi. Ortoreksia eli "terveellisen ruoan pakkomielle" on yleistynyt nuorten keskuudessa mm. fitness-innostuksen siivittämänä. Liian niukka syöminen voi aiheuttaa väsymystä, keskittymisvaikeuksia, ärtyneisyyttä, vastustuskyvyn heikentymistä, laihtumista, kasvun hidastumista ja luuston heikentymistä sekä nuorilla naisilla kuukautiskierron häiriintymistä.

Erilaisten syömishäiriöiden lisäksi nuorilla ovat tavallisia erilaiset vatsavaivat kuten ärtyvän suolen oireyhtymä, jotka haittaavat normaalia nuoren elämää merkittävästi. Ärtyvän suolen oireita ovat vatsan turvotus, vatsakipu ja vatsan toiminnan vaihtelu ummetuksesta ripuliin.

Nuoret urheilijat ovat ravitsemuksen erityisryhmä, jonka kannattaa kiinnittää hyvään ravitsemukseen huomiota. Hyvä ravitsemus auttaa valmistautumaan ja palautumaan harjoituksista, pysymään terveenä, paranemaan nopeammin loukkaantumisista ja ylipäänsä keskittymään, kehittymään ja menestymään paremmin.  

 

Ratkaisuja ravitsemukseen

Kun syömisestä ja ruoasta tulvii joka tuutista ristiriitaista tietoa, ravitsemusterapeutti pystyy ohjaamaan oikean tiedon äärelle ja palauttamaan ruoan perusasiat kuntoon. Mitä aiemmin syömisen ongelmiin puututaan, sitä helpommin syöminen saadaan takaisin oikeille raiteille ja suhde syömiseen normaaliksi.

Vatsavaivojen hoidossa, erityisesti ärtyvässä suolen oireyhtymässä, voidaan kokeille uuden FODMAP-ruokavalion tehoa, josta on saatu hyviä kokemuksia monissa tapauksissa. Tässä ruokavaliossa vältetään huonosti imeytyviä hiilihydraatteja, jotka saavat aikaan kaasun muodostuksen ja kivun tunteen suolessa.

Nuoren urheiljan ravitsemuksessa olennaista on riittävä ja monipuolinen syöminen sekä syömisen sopiva ajoittaminen suhteessa suoritukseen. Sopiva ravinto tukee sekä suoritukseen valmistautumista, itse suoritusta ja siitä palautumista. Murrosiässä energiantarve kasvaaja runsas liikunta ja harjoittelu suurentavat energiantarvetta entisestään. Urheiluharrastus lisää myös useimpien vitamiinien ja kivennäisaineiden tarvetta. Suurempi ruokamäärä yleensä kattaa tarpeen, kun ruokavalion laatu on kunnossa. Palautumisjuomilla yms. on myös omat vahvuutensa ja näiden käyttö voi olla välillä perusteltua.